نصب و پیاده سازی سیستم VOIP


۶ گام مهم در پیاده سازیVoIP (تلفن تحت شبکه)

مدیران شبکه با فرآیندی شش مرحله ای آشنا می شوند که شبکه های تحت مدیریت آنها را به بستری جهت ارائه خدمات VoIP (تلفن تحت شبکه) تبدیل می کند.
هدف از این کار، غلبه گام به گام بر چالش هایی است که انتقال ترافیک صوتی را بر روی بستر نه چندان با کیفیت شبکه های محلی با خطر رو به رو می سازد. از این رو پیمودن این مسیر، لازمه تضمین موفقیت پروژه هایVoIP (تلفن تحت شبکه) سازمانی است.

مکالمات تلفنی مبتنی بر IP، تفاوت های بنیادینی با ارتباطات داده دارد و کیفیت این مکالمات ارتباط تنگاتنگی با کارایی شبکه خواهد داشت. به طوریکه هرگونه تاخیر در تبادلات سطح شبکه، افت کیفیت محسوسی را به همراه خواهد داشت. التزام مدیران شبکه به ارتقای کاراییLAN ، خطوط و تجهیزات دسترسی به شبکه گسترده و به کارگیری ابزارهای مدیریت و کنترل کیفیت، شرط موفقیت پروژه های VoIP (تلفن تحت شبکه) است.

  • گام اول: شامل رفع این مشکلات و بررسی آنها در اقدامات اولیه پیاده سازی و طراحیVoIP (تلفن تحت شبکه) می باشد.
  • گام دوم: بررسی قابلیت های شبکه گسترده موجود بسیاری از معضلات کیفی مربوط به مکالمات VOIP (تلفن تحت شبکه)، در اثر پهنای باند محدود شبکه گسترده و یا شبکه VPN به عنوان جایگزین آن رخ می دهد. در این مرحله، سوالاتی پیش روی طراح می باشد که پاسخ به آن ها سرآغاز گام های پیاده سازی می باشد: مقدار پهنای باند حد فاصل نقاط شبکه چقدر است؟ چه حجم از ترافیک Data در هر دو حالت حداکثر و میانگین حمل می شود؟ افزایش ترافیک تلفنی بر کارایی کاربردهای دیتا چه تاثیری دارد؟ و سوالات دیگری از این قبیل …
  • گام سوم: اطمینان از آمادگی بستر شبکه محلی در این گام تلاش برای تفکیک ترافیک تلفنی وData ، با استفاده از تکنیک شبکه محلی مجازی (VLAN) است. البته در این صورت هم احتمال بروز مشکلاتی هست. در صورت بکارگیری نوع بی سیم شبکه محلی، باید برای رفع تاثیرات منفی آن برای ارتباطات تلفنی چاره ای اندیشیده شود.
  • گام چهارم: اطمینان از آمادگی بستر ارتباطی میان سایت ها بسیاری از مشکلات کارایی، با اجرای صحیح گام دوم، یعنی در نظر گرفتن پهنای باند مناسب، قابل پیشگیری است. تیم طراح کیان پرداز هوشمند با انجان دادن آزمایش هایی از وجود شرایط مطلوب اطمینان لازم را به عمل می آورد.
  • گام پنجم: ارتباط با فراهم کنندگان خدمات لازم است سطح خدمات با توجه به پارامترهای مرتبط با کارایی VoIP (تلفن تحت شبکه) و به ویژه در مورد پارامترهایی که بیشتر با مشکل رو به رو است، اندازه گیری شوند. در SLA های جدیدی که خاص خدماتVoIP (تلفن تحت شبکه) تدارک دیده می شوند، نحوه توزیع تخریب بسته و تاثیر نوسانات تاخیر در نظر گرفته می شود و کیفیت مکالمات تلفنی به عنوان یک پارامتر اصلی در فهرست مشخصات ضمانت می شود.
  • گام ششم: تعریف معماری و ابزار مدیریت کارایی معماری مدیریت کارایی و خطا، از ملزومات فرآیند نگهداری شبکه است که باید پیش از پیاده سازی تدارک دیده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدماتتماسارتباط با ما